Creatief

St-Willibrordus
Vakleerkracht handvaardigheid Sandra Teeuwen
"Voor mij is handvaardigheid op school meer dan een beetje knippen en plakken. Ik wil kinderen laten kennismaken met een grote verscheidenheid aan technieken en materialen. Creatief denken en problemen oplossen zijn twee van de 21ste-eeuwse-vaardigheden die bij creatieve vakken uitgebreid aan bod kunnen komen. Ik doe er mijn best voor om leerlingen op dat gebied uitdaging te bieden"

Op de St. Willibrordus werkt nu al enige jaren een leerkrachtondersteuner met een passie voor handvaardigheid. In de loop van de jaren heeft zij een doorgaande leerlijn ontwikkeld van groep drie t/m groep acht, waarin zeer veel technieken aan bod komen. Alle leerlingen van groep drie tot en met acht krijgen wekelijks les in creatieve vakken. Kortweg crea.

Op onze school krijgen de leerlingen in kleine groepjes een mix van handvaardigheid, textiele werkvormen en techniek. Met de opdrachten wordt aangesloten bij de thema’s van Alles-in-1 en daarnaast bij de seizoenen en feesten gedurende het jaar. Er wordt gewerkt met een groot aantal technieken en materialen. Al die technieken komen in de schoolcarrière van een kind, een van te voren bepaald aantal keren langs. Met klei, en papier-maché werken alle leerlingen zeker twee tot vier kier tussen groep drie en groep acht. Werken met lapjes en garens doen we met elke groep zeker elk jaar één tot twee keer. Tekenen met verschillende materialen heeft ook een plekje binnen de creatieve lessen. verf, wasco, pastelkrijt etc komen uitgebreid aan bod.

Als in de onder- en middenbouw de kinderen vertrouwd zijn geraakt met veel materialen en technieken komen er in de bovenbouw ook éénmalige technieken en materialen aan bod. In de bovenbouw werken we met lino, gaan we figuurzagen, timmeren, fotograferen, solderen. En in groep acht maken we een bibberbot van een klein motortje en een batterij.

Naast de wekelijkse les organiseren we regelmatig een groepsdoorbroken-knutselmoment. Bij een thema zijn dan meerdere opdrachten voorbereid en alle leerlingen van de hele school kiezen hun eigen favoriet die ze gaan maken in een van de lokalen. De oudste leerlingen helpen de kleintjes en na een uurtje heeft iedereen een leuk werkje gemaakt.

Trollen van klei
kip van klei